Ons Plan
WAT VINDEN JULLIE VAN ONS EIGEN PLAN ?
Kunnen we de voordelen van één centrale rijweg behouden ?
Met die vraag zijn we zelf aan de slag gegaan.
Op deze pagina tonen we hoe dat plan zou kunnen werken.
Een concrete suggestie voor de ontwerpers én een alternatief dat ook onze buren aanspreekt ?
Laat het ons weten.
ÉÉN WEG, TAL VAN VOORDELEN
Op dit plan zie je het deel van de Ter Rivierenlaan aan de kant van de Ter Heydelaan (richting Delhaize).
De bedoeling is nu in de eerste plaats om aan te geven hoe we met 1 centrale en bredere rijweg toch tegemoet kunnen komen aan de vereisten.
Groen behouden, verkeer vertragen en toegang voor brandweer, maar ook ruimte voor laden en lossen, voldoende parkeerplaatsen en toegang naar inritten en garages.
Voor ieder wat wils dus.
RUIMTE VOOR ELKAAR
TOEGANG VOOR BRANDWEER
Het voetpad zouden we breder maken, tot ongeveer 4 meter.
De bestrating kan (deels) met waterdoorlatende tegels aangelegd worden, maar de focus ligt hier op toegankelijkheid voor de brandweer.
In geval van nood rijden ze via de straathoeken tot vlak aan de voortuin of voorgevel.
Dat lijkt ons eenvoudiger dan via een smalle rijbaan tussen de bomen te manoeuvreren.
De groenstrook schuift op richting de rijweg, maar de bomen zelf blijven gewoon staan.
ZIGZAG VOOR ZONE 30
We zouden dwars parkeren linken aan trager rijden.
Door parkeerstroken te schranken (dwars/langs), ontstaat er een bocht in de rijweg.
De rechtlijnigheid doorbreken is belangrijk om hardleerse hardrijders te dwingen gas terug te nemen. Ook op de kruispunten kunnen we de as van de weg verschuiven, zodat je moet afremmen.
Met dit ontwerp zouden we waarschijnlijk niet hoeven te schrappen in parkeerplaatsen.